Trampoliini on oiva väline sekä hauskanpitoon että treenamiseen

Trampoliinista on moneksi

Trampoliinista tulee ehkä ensimmäisenä mieleen väline, jonka avulla lapset voivat pitää hauskaa, mutta se on myös väline, jota on mahdollista käyttää treenaamisen apuvälineenä.

Millaisia ominaisuuksia trampoliinilla hyppiminen kehittää?

Trampoliinilla hyppimtrampoline-for-kids-2inen kehittää aerobista kuntoa, tasapainoa sekä keskivartalossa sijaitsevia syviä lihaksia. Osa on sitä mieltä, että ainoastaan kymmenen minuuttia kestävä reipas trampoliinissa hyppiminen vastaa puolen tunnin juoksulenkkiä, mutta varsinkaan aloittelijoiden kohdalla tämä tuskin pitää paikkaansa. Hölkkäämiseen aloittelijankin trampoliinihyppelyä voidaan kuitenkin vähintäänkin verrata, koska se auttaa kohottamaan kuntoa, jos pomppimista harrastaa pari kertaa viikossa sellaisella intensiteetillä, että se johtaa hengästymiseen.

Kun pomppimistaidot kehittyvät, tulee pomppimisesta tehokkaampaa ja kilpatrampoliinilla treenaamista voidaankin jo verrata raskaaseen juoksulenkkiin. Erilaisten liikkeiden avulla voi treenaamisesta tehdä tehokkaampaa. Esimerkiksi x-hyppyjä voi kokeilla, kun omat taidot ovat kehittyneet riittävälle tasolle. Treeniohjelmaan voi ottaa mukaan myös vaikkapa musiikkia ja kehittä
ä sen rytmiin sopivia liikkeitä. Liikettä pitäisi pitää yllä jatkuvasti, jotta kunto kohoaisi.

Hyppimällä trampoliinissa voi treenata syvien vatsalihasten lisäksi myös lantionpohjalihaksia, minkä ansiosta se on oivallinen väline synnyttäneille naisille, jotka haluavat lantionpohjalihaksensa kuntoon synnytyksen jälkeen. Liikkeiden hallitseminen trampoliinilla pompittaessa on yllättävän vaikeaa, mutta kun tämä taito alkaa olla hallussa, tulee liikkeistä entistäkin tehokkaampia.

Miten trampoliinilla hyppimisen turvallisuutta voi parantaa?

Irtopainoja tai muita irtonaisia apuvälineitä ei kannata käyttää trampoliinissa, koska ne saattavat irrota käsistä ja aiheuttaa onnettomuuksia. Muutoinkin hyppiessä tulee noudattaa turvallisuusohjeita sekä tervettä järkeä.

Trampoliinissa pitäisi pomppia aina yksin, koska useamman pomppijan pomppiessa yhtaikaa tapahtuu helposti onnettomuuksia, erityisesti jos pomppijat ovat keskenään erikokoisia. Tällöin vaarana ovat yhteentörmäykset sekä maahan sinkoutuminen.

Erityisesti trampoliinia varten suunniteltu turvaverkko parantaa hyppimisturvallisuutta merkittävällä tavalla, mutta myös hyppijän omalla käyttäytymisellä on suuri merkitys – liian uhkarohkeat hypyt tulee jättää suosiolla väliin. Kun lapset käyttävät trampoliinia, tulee aikuisen aina valvoa pomppimista. Turvallisuusnäkökohdat tulee huomioida myös trampoliinin sijoittamisessa siten, että sen alusta on mahdollisimman tasainen. Pompittaessa ei käytetä kenkiä. Trampoliinia valittaessa tulee kiinnittää huomiota myös trampoliinin tukevuuteen sekä painoon, samoin kuin rungossa oleviin liitoksiin ja rungon yleiseen koostumukseen. Paksusta teräksestä valmistettu runko on suositeltava valinta.